Dersin Adı | İş Sağlığı ve Güvenliği |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GEET 309 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Servis Dersi | |||||
Dersin Düzeyi | - | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | İş yerlerindeki fiziksel, kimyasal, biyolojik, psikososyal, ergonomik, elektriksel ve yangın tehlikeleri ve riskler için alınması gerekli tedbirleri ve kuralları öğretmek. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, öğrencilere, İş sağlığı ve güvenliğinin temel ilke ve kavramlarını öğretir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | İş sağlığı ve güvenliğine giriş | Alli, Bölüm 1 |
2 | Kaza teorileri | Goetsch, Bölüm 3 |
3 | Risk yönetim süreci (Sürecin hazırlanması ve tehlikelerin belirlenmesi) | Health and Safety Risk Management Manual, Bölüm 5 |
4 | Risk yönetim süreci (Risk değerlendirmesi) | Health and Safety Risk Management Manual, Bölüm 6 |
5 | Risk yönetim süreci (Risk kontrolü, güvenlik kontrol ölçümlerinin tasarım ve uygulamaya konulması, eğitim-bilgilendirme, tekrar ve güncelleme, iletişim ve tartışma ve risk değerlendirmesinin yenilenmesi) | Health and Safety Risk Management Manual, Bölüm 6 |
6 | İş sağlığı ve güvenliği kontrol tedbirleri (Kaynağında koruma) | Admassu, Bölüm 8 |
7 | İş sağlığı ve güvenliği kontrol tedbirleri (Ortamda koruma) | Admassu, Bölüm 8 |
8 | İş sağlığı ve güvenliği kontrol tedbirleri (Kişide koruma) | Admassu, Bölüm 8 |
9 | İş sağlığı ve güvenliği tehlikeleri (Fiziksel ve Mekaniksel tehlikeler) | Admassu, Bölüm 2 |
10 | İş sağlığı ve güvenliği tehlikeleri (Kimyasal, biyolojik ve ergonomik tehlikeler) | Admassu, Bölüm 2 |
11 | İş sağlığı ve güvenliği tehlikeleri (Psikososyal, elektriksel ve yangın tehlikeleri) | Goetsch, Bölüm 11, 18, 19 |
12 | Ara sınav | |
13 | Meslek hastalıkları ve rahatsızlıkları | Admassu, Bölüm 5 |
14 | İş sağlığı ve güvenliği tehlikelerinin değerlendirilmesi | Admassu, Bölüm 7 |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Final sınavı |
Ders Kitabı | Ders notları öğretim üyesince sağlanacaktır |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Occupational Safety and Health for Technologist, Engineers, and Managers, 2008, David L. Goetsch, Pearson Prentice Hall, Ohio, Sixth Edition, 952 pages, ISBN-13: 978-0-13-239760-5 Occupational Health and Safety, 2006, Takele Tadesse, Mengesha Admassu, https://www.cartercenter.org ILO List of Occupational Diseases, http://www.ilo.org Fundamental Principles of Occupational Health and Safety, 2008, Benjamin O. Alli, International Labour Office, Geneva, http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public Health and Safety Risk Management Manual for the Australian Coal Mining Industry, 2007, http://www.hstrust.com.au Introduction to Occupational Diseases: OSHwiki, www.oshwiki.eu Risk Assessment, A brief guide to controlling risks in the workplace, www.hse.gov.uk Guidelines on Risk Assessment and Safety Statements, www.hsa.ie How to Manage Work Health and Safety Risks, www.safework.sa.gov.au Occupational Safety and Health Risk Assessment methodologies, European Agency for Safety and Health at Work, www.oshwiki.eu
|
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 10 |
Proje | 1 | 15 |
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 25 |
Final Sınavı | 1 | 50 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 50 | |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 50 | |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 3 | 48 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | ||
Proje | 1 | ||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 20 | |
Final Sınavı | 1 | 29 | |
Toplam | 145 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen bilimleri ve Endüstri Mühendisliği konularında yeterli bilgi sahibidir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinde kullanır. | |||||
2 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. | |||||
4 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır. | |||||
5 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin veya araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | |||||
6 | Endüstri Mühendisliği disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma yapar. | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. | |||||
8 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Endüstri Mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir; Endüstri Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır. | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; Endüstri Mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir. | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir; girişimcilik, yenilikçilik hakkında bilinçlidir; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Endüstri Mühendisliği ilişkili konularda bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini Endüstri Mühendisliği alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest